Intervju sa međunarodnim stručnjacima za muzičko obrazovanje Francis Gagliardi (Venecuela/UK) i Manuelom Perezom Delgadom (Španija), koji su učestvovali u razvoju inovativnog, na različitost osetljivog muzičkog kurikuluma u saradnji sa Music Art Project-om (MAP), Srbija

O sagovornicima:

Francis Gagliardi – Muzička pedagoškinja i hornistkinja rođena u Venecueli, trenutno živi u Velikoj Britaniji gde vodi El Sistema inicijativu u Engleskoj. Ima bogato iskustvo u radu sa zajednicama kroz holistički pristup muzičkom obrazovanju.

Manuel Perez Delgado – Perkusionista i edukator, obrazovan na Kraljevskom konzervatorijumu u Madridu i Univerzitetu u Štutgartu. Mentorira razvoj MAP-ovog programa za perkusije i povezuje muzičku pedagogiju sa snažnom društvenom misijom kroz međunarodne saradnje.

Šta vas je motivisalo da sarađujete sa Music Art Project-om na ovoj inicijativi u Srbiji?

Francis: Mogućnost da zajedno razvijamo kurikulum koji prilagođava principe El Sistema pristupa lokalnom kontekstu bila je duboko značajna. Takođe, prepoznali smo hitnu potrebu da se deci u riziku od napuštanja škole ponude alati koji podstiču osećaj pripadnosti i motivacije.

Manuel: Najviše me inspirisala posvećenost MAP tima inkluzivnom obrazovanju kroz muziku i njihov direktan rad sa decom i nastavnicima iz marginalizovanih zajednica.


Francis, kako biste opisali svoju ulogu u procesu razvoja kurikuluma?

Francis: Naša uloga bila je i podržavajuća i partnerska. Delili smo metodologije i najbolje prakse iz El Sistema konteksta širom sveta, a zatim smo ih zajedno sa MAP timom prevodili u konkretne vežbe koje odgovaraju njihovim učenicima. Učestvovala sam u onlajn i uživo radionicama, sukreirala seminare za nastavnike i pružala mentorstvo tokom pilot faze implementacije.


Koji su bili najveći izazovi u prilagođavanju El Sistema principa kontekstu u Srbiji?

Francis: Jedan od ključnih izazova bila je razlika u obrazovnoj infrastrukturi i dostupnim resursima. Takođe, morali smo pažljivo da razmotrimo kulturološke dinamike, posebno u zajednicama gde siromaštvo i tradicionalne rodne uloge dodatno otežavaju pristup obrazovanju.

Manuel: Upravo ti izazovi učinili su rad još smislenijim. Duboko razumevanje lokalnog konteksta koje MAP ima omogućilo je uspešnu prilagodbu metodologije.


Šta vas je najviše impresioniralo u radu nastavnika tokom seminara?

Francis: Njihova otvorenost prema inovacijama i iskrena briga za učenike. Iako mnogi ranije nisu koristili participativne ili igre zasnovane metode, vrlo su ih rado prihvatili.

Manuel: Posebno su bile značajne refleksije nakon posmatranja časa – nastavnici su sa velikom radoznalošću analizirali svoj rad i tražili načine za unapređenje.


Po čemu se ovaj kurikulum razlikuje od tradicionalnih programa muzičkog obrazovanja?

Francis: Ovaj kurikulum je daleko sveobuhvatniji. Osim muzičkih veština, razvija i emocionalno izražavanje, timski duh, empatiju i kritičko mišljenje. Podstiče korišćenje tela, glasa i mašte kao sredstava za učenje i povezivanje. Fokusira se na identitete i iskustva marginalizovane dece, što je retkost u klasičnim programima.

Manuel: Francis je to lepo objasnila. Ja bih samo dodao – ovaj kurikulum omogućava nastavnicima da „izađu iz okvira“ tradicionalnih metoda, naročito u muzičkim školama. Ovde se muzika ne samo izvodi – već se i stvara, istražuje i koristi kao alat za izražavanje.


Da li verujete da se ovaj model kurikuluma može primeniti i u drugim zemljama ili regionima?

Francis: Apsolutno. Metodologija razvijena ovde zasniva se na univerzalnim vrednostima inkluzije i osnaživanja kroz muziku.

Manuel: Uz odgovarajuću adaptaciju kontekstu, ovaj pristup može inspirisati slične programe i u drugim sredinama – naročito onima koje se suočavaju sa socijalnom isključenošću ili obrazovnim nejednakostima.


Šta lično ili profesionalno nosite sa sobom iz ove saradnje?

Francis: Ova saradnja me podsetila da obrazovanje nije samo prenos znanja – već izgradnja odnosa, poverenja i zajednice. Način na koji su MAP nastavnici gradili vezu sa decom, i u teškim uslovima, potvrdio je moju veru da je muzičko obrazovanje moćan alat za jačanje otpornosti i nade.

Manuel: Rad sa MAP-om mi je pokazao da inovacija ne dolazi uvek iz velikih sistema – već najčešće iz malih, posvećenih zajednica koje duboko razumeju sopstveni kontekst. Kući nosim novu zahvalnost za lokalni uticaj i važnost povezivanja muzičkog znanja sa društvenom svrhom.


Koju poruku biste uputili deci i nastavnicima koji su učestvovali u ovom projektu?

Francis: Ne učite samo muziku – vi gradite mostove, stvarate lepotu i dokazujete da obrazovanje pripada svima.

Manuel: Nastavite da verujete u svoju moć izražavanja i menjanja zajednice kroz muziku. Nemojte nikada potceniti značaj onoga što radite – to ostavlja trag daleko izvan vaših učionica.


🎵 Projekat „Muzika nade: Inkluzivan i na različitosti osetljiv muzički kurikulum za rad sa marginalizovanom decom i mladima“ sprovodi udruženje Music Art Project (MAP) uz podršku Ambasade Sjedinjenih Američkih Država u Beogradu. Inicijativa je usmerena na razvoj inkluzivnih, inovativnih nastavnih praksi kroz muzičko obrazovanje, sa ciljem osnaživanja dece iz marginalizovanih zajednica i jačanja kapaciteta nastavnika širom Srbije.